Vælg det rigtige indgangsparti og giv dine kunder den bedste start på besøget

Det kan måske lyde som en kliché, men førstehåndsindtryk er utrolig vigtige. Det gælder også når kunder kommer ind i en butik. Er du forretningsdrivende, er der derfor god grund til at tænke over, hvilket førstehåndsindtryk netop din butik efterlader. Er det en forretning man har lyst til at gå ind i? Eller opfordrer den nærmest kunderne til at gå videre og handle i en af byens mange andre forretninger? Hvis det sidste er tilfældet, er det måske på tide at forvandle dit vindfang til et blikfang.

vindfang

Skil dig ud på den rigtige måde

Ligger din butik i København, oplever du muligvis stor konkurrence, fordi dine kunder har mange andre indkøbsmuligheder i nærheden.  Derfor er det naturligt at gøre noget ud af forretningens ydre, så du kan adskille dig positivt fra de andre allerede fra første øjekast. Og selv hvis du holder til et andet sted på Sjælland – eller måske et tredje sted i landet – kan der være grund til at overveje, hvad du kan gøre for at skille dig ud fra konkurrenterne. Hvad enten du sælger dagligvarer, elektronik eller møbler, kan du være sikker på, at dine kunder går forbi adskillige indgangspartier og butiksvinduer på en dag. Kender de ikke din forretning i forvejen, kan det være netop her de beslutter sig for, om de vil aflægge dig et besøg eller ej. Derfor er det vigtigt, at din facade virker indbydende. Det kan du fx forsøge at sikre ved at lave spændende og fangende udstillinger i vinduet, der skifter efter årstiden eller på anden måde holder sig aktuel hele året. Du kan også gøre det med det helt rigtige vindfang, der opfordrer kunderne til at komme indenfor.

Fasthold kundernes interesse

Kan det rigtige vindfang alene invitere kunderne indenfor og sikre et større salg? Nej sikkert ikke. Det er næppe facaden alene, der får folk til at købe ind hos dig, men den forkerte facade kan helt sikkert skræmme dem væk. Virker din forretning indelukket og tilknappet, er forbipasserende mere tilbøjelige til at forblive forbipasserende i stedet for at blive til besøgende kunder. Så tænk på hvad du signalerer. Virker din butik som et sted hvor døren altid er åben, eller som et sted, man helst bare skal holde sig ude fra? Hvis det første er tilfældet, er der større chance for at kunderne vil benytte sig af invitationen og komme ind i forretningen. Når de først er indenfor er det så op til dit varesortiment og dine medarbejderes kundeservice at fastholde interessen.  Det er først her det bliver svært. Men du når aldrig til denne del, hvis kunderne er væk inden. Dine medarbejdere er som udgangspunkt dit ansigt udadtil, og derfor bør du sikre dig, at de er godt klædt på, forstår sig på kundeservice osv. Før du begynder at indføre interne dresscodes, er det dog værd at bruge lidt tid på din facade. Er medarbejderne dit ansigt udadtil, så er facaden det i høj grad også – og det er den, kunderne møder allerførst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *