Sådan opstod streetwear som stilart

Streetwear startede faktisk i sin tid som en græsrodsbevægelse. Det betyder også, at det er svært at definere, hvad streetwear egentlig er og hvad begrebet omfatter. Det betyder også, at streetwear også altid har været – og fortsat er – under konstant forandring, hvilket betyder, at streetwear kan være et helt andet sted om et par år, men det har dog altid være centreret om de samme ting: jeans, t-shirts, kasketter og sneakers – og det er det fortsat.

Streetwear anses for at være født i Los Angeles, hvor det udspringer af den populære surferkultur, der var meget fremme i slutningen af 1970’erne og i starten af 1980’erne. Det var blandt andet også her, at den lokale surfer – og senere afsindigt populære tøjdesigner – Shawn Stussy begyndte at sælge hans custom t-shirts, som havde fået trykt et logo, som også var at finde på hans egne surfboards. I starten solgte han de forskellige t-shirts fra bagagerummet i hans bil, men det varede dog ikke længe, inden det pludselig blev populært at eje hans t-shirts, hvorfor han måtte udvide til en fysisk butik.

Historien om streetwear

Mange af de helt tidlige streetwearmærker tog udgangspunkt i og hentede inspiration fra både punk og hiphop-kulturen. I starten af 1980’erne begyndte etablerede mærker såsom Adidas og Kangol dog også at blive en del af streetwear-bevægelsen. Det lykkedes desuden også for Nike at indgå et samarbejde med Michael Jordan, der tidligere havde en aftale med Adidas, og det varede ikke længe, inden Nike dominerede hele sneaker-markedet i 1980’erne og 1990’erne. Her i Danmark kom streetwear dog først til i 1990’erne og siden da er det blevet mere og mere populært, og i dag er der også mange mindre danske brands, hvilket blandt andet inkluderer DuckDenmark og øvrige brands i samme dur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *