Gode råd til vægttab

Ønsker du en sund livsstil, der giver dig muligheden for at nyde livet? Så tænker du nok, at det snart er på tide med en slankekur. Men en kur med salater og brødkrummer til aftensmad er ikke den mest effektive måde at opnå et vægttab på. Og de hele handler ikke om kost. Faktisk, så er der en lang række teknikker og gode råd til, hvordan du holder dig på måtten. Størstedelen af de personer, som begår sig ud i en slankekur, tager nemlig på igen, når kuren er slut. Hvordan holder du så vægten? Følg disse god råd:

motion

Dyrk motion

Ja, det er den klassiske. Motion er en af de bedste måder at øge forbrændingen af kalorier på, og kalorier er den største fjende, når det kommer til vægttab. De fleste danskere har dog en meget travl hverdag, hvilket betyder, at de ikke har tid til en time eller tos træning. Det er heller ikke nok blot at træne 1-2 gange om ugen. For at opnå det bedste resultat vil det være bedre, hvis du tager 30-45 minutter af din hverdag og gør dem til aktive minutter med løb, cykling og anden bevægelse. En varieret motion giver et god resultat. Styrketræning er her også vejen frem. Effekten af en god og hård styrketræning varer ikke kun et par timer efter træningen, den varer rent faktisk flere dage.

Spis groft og drik vand

Grove madvarer mætter bedre og gør derfor, at du ikke spiser for meget. Du kan f.eks. vælge grove madvarer såsom fuldkornspasta og brød i stedet for de almindelige varianter. Eventuelt kan du også spise ris, dog i en lille mængde, da de indeholder stivelse. Da madvarerne er grove ender du også med at tygge mere – og det gør, at du spiser langsomt. Denne spisevane giver dig muligheden for hurtigere at føle, hvornår du er blevet mæt. Så spiser du ikke for meget og indtager for mange kalorier. Madvarer med mange fibre suger en masse vand, som øger mæthedsfølelsen. Drik derfor masser af vand sammen med maden – så spiser du nemlig mindre! Undgå flydende kalorier såsom cola og saftevand.

Spis små portioner oftere

Overspisning er ligeledes en af modstanderne, når det kommer til vægttab. Ved at spise mindre hver gang, du skal have et måltid, får du bedre mulighed for at kontrollere, hvor meget du har brug for at spise. Du kan indføre små måltider gennem dagen for på den måde at kunne kontrollere din sult og overleve de mindre portioner. På den måde opnår du desuden et stabilt niveau af blodsukker og undgår dermed desserter og andre unødvendige supplerende måltider. Lad slik og kager vente til weekenden – en god regel er den klassiske tilladelse til fredagsslik. Ja, vi har brug for sukker og øl en gang i mellem. Ikke kun fysisk, men også mentalt.

Hold dig på måtten

Hvis du ønsker at opnå vægttab er det vigtigste af alt selvfølgelig, at du holder dig til de gode råd og sætter nogle regler for dig selv. Disciplin er nøgleordet!

Læs mere om vægttab hos Bailine.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *